اصطلاحات اين وبلاگ

يه سيد كه وقتي بزنه تو سرش كسي جلو دارش نيست! بهتر از اين هم نميشه!
تنها راه تخليه شدن نوشتن است! و تنها راه پر شدن خواندن است!
ما فرزندان آه نيستيم بلكه كودكان اوه هستيم!! قابل توجه جناب آهستان.

علماي منطق بر ان اند كه يك علم چند جزء دارد. اول موضوع آن است. در تعريف موضوع گفته اند چيزي است كه آن علم در حول عوارض ذاتيه ي آن بحث ميكند. دوم مسائل است. مسائل يك علم همان است كه ما با آن سر و كار داريم. مثلا در فلسفه موضوع وجود است و يكي از مسائل اين علم اين گزاره است كه «وجود اصيل است» يا اگر در علم نحو موضوع كلمه و كلام باشد يكي از مسائل علم نحو مي شود «همه ي فاعل ها مرفوع اند».
سومين جزء يك علم مبادي هستند. مبادي دو بخش دارد. گروهي از آنها دانستنشان مهم نيست و فقط جهت تصوربهتر مسائل است اما گروهي ديگر دليل و علت مسائل هستند. مثلا اينكه چه كسي اين علم را اختراع كرده در يادگيري آن علم تاثيري ندارد بلكه فقط يك دانش حاشيه اي و جهت آشنايي با فضاي آن علم است . اما اينكه چرا فاعل مرفوع است و يا چرا وجود اصيل است ضروري است. در حقيقت مجموعه پاسخ هايي كه يك عالم به علت مسائل يك علم ميدهد مبادي تصديقيه ي آن علم است. مبادي تصوري نيز همان است كه در تصور مسائل به ما كمك مي كند و فايده ديگري ندارد.

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: